כל הקורסים המועברים בבית ספרינו מבוססים על טכניקות עבודה עם הכליים הידניים, לכן כל הקורסים, מקורס הבסיס עד לקורס השנתי, מתאימים גם לאילו אשר יש בידיהם מספר שנים רב של ניסיון וגם לאילו אשר רק התחילו את דרכם בעולם הנגרות. כיוון שידע זה בדרך כלל חדש לכולם, אנו מתחילים מיישור קו עם כל התלמידים בטכניקות העבודה המסורתית ומשם ממשיכים לעבודה על מכונות הנגרייה ועיצוב ובניית רהיטים.
במפורש כן. כיום בכל קורסי בית הספר ישנן תלמידות. תחום נגרות האומן הוא תחום שמתאים לנשים ולגברים כאחד.
בית הספר מחלק תעודות גמר לבוגרי המסלולים בסוף כל שנה בתערוכת עבודות הבוגרים. בית הספר "עץ לדעת" הוא מוסד פרטי ולכן כיום תעודה זו אינה מוכרת על ידי רשויות המדינה. יחד עם זאת, התעודה הטובה ביותר אשר אנו מעניקים לכל בוגרי בית הספר היא הידע והמיומנות. איתם תוכלו למצוא את עצמכם משתלבים בענף הנגרות בארץ ומצעידים אותו צעד אחד קדימה. בנוסף בית הספר בונה את שמו בענף הנגרות בארץ והופך להיות שם דבר בהכשרה מקצועית בתחום הנגרות המסורתית והעיצוב, דבר אשר יפתח לבוגריו דלתות רבות לאחר סיום לימודיהם.
בקורסי בית הספר אנו משלבים בין הכלים הידניים למכונות הנגרות. אנו מקפידים מאוד בכל הקשור לבטיחות בעבודה. כל המכונות מוגנות ומאובזרות בצורה הבטוחה ביותר. לפני שהתלמידים מתחילים לעבוד על מכונה מסוימת הם עוברים תדריך בו אנו נותנים את דגשי הבטיחות המיוחדים לאותה מכונה ושיטות העבודה הבטוחות והנכונות ביותר לעבודה איתה. תלמידים שעדיין מרגישים לא בנוח על הכלים החשמליים ילוו באופן אישי עד שירגישו בנוח לעבוד עליהן בעצמם. נוסף לכך, חלק גדול מהעבודה מתבצע ליד שולחן הנגרים בעזרת הכלים הידניים, כך שאין מה לחשוש!
אפילו מומלץ! בתאום מראש כמובן.
מסלול הלימודים השנתי בבית ספרינו מוכר ומאושר על ידי משרד הכלכלה (התמ ת). אישור זה מאפשר לחיילים משוחררים שימוש בפיקדון ומקנה תעודה בהכרת משרד הכלכלה למי שעמד בתנאי הקורס.
אפשר לבנות כמעט כל פרוייקט מעץ ללא שימוש במחברים מטאליים כמו ברגים ומסמרים או אפילו דבק. עיבוד עץ ללא מחברים אלו, אינו דבר חדש בעולם. באירופה, אמריקה, יפן ומתקופת מצריים העתיקה וסין העתיקה פותחו במשך אלפי שנים שיטות שונות לחבר חתיכות עץ אחת לשניה על ידי שימוש בעץ בלבד.
לפעמים אפשר למצוא את העתיד – בעבר.
היתרונות לעבודה עם עץ בלבד:
- על ידי שימוש בטכניקות עתיקות (מסורתיות) אלו, ניתן לחסוך בעלויות שבשימוש בתוספים כמו ברגים, מסמרים ואף בכלי עבודה חשמליים.
- את רוב הפרוייקטים שנעשו בעץ בלבד ניתן לפרק ולהרכיב בקלות, (כמו פאזל או משחק ילדים) למטרות של העברה ממקום למקום ללא פגיעה באיכות המוצר.
- העץ הוא חומר חי ולכן ״זז״ ומשתנה, מתרחב ומתכווץ, בהתאם לשינויי אקלים (לחות יחסית). מחברי העץ מאפשרים לעץ לעבוד מכיוון שהמחבר מתנהג כשאר הקונסטרוקציה. מסמרים וברגים תופסים את העץ חזק לכאורה אך אינם מאפשרים תנועה, מה שמוביל בסופו של דבר להיסדקות העץ סביב הבורג והיחלשות המחבר. תנועת העץ, הלחות והשפעת הזמן, יגרמו להיווצרות חלודה על הבורג ולהיחלשות המחבר ואף לשיחרורו.
- כאשר משתמשים בברגים מסתמכים רק על הבורג כנקודת חיבור. מבחינה קונסטרוקטיבית זה לא אופטימלי, עץ עמיד יותר מבורג ואף יכול לגרום לשבירתו או לעקומו. לעומת זאת מחברי עץ מגדילים את שטח הפנים, פותחים ליותר אפשרויות חיבור ומאפשרים שילוב אופטימלי של החתיכות אחת בתוך השנייה.
- רהיטים שנעשו בעץ בלבד ואשר נעשו במיומנות ובצורה נכונה, יחזיקו כאורך חייו של העץ. זה יכול להגיע ליותר מאלף שנה. אם אתם רוצים לבנות מהר עבור עצמכם, השתמשו במסמרים וברגים. אם אתם רוצים לבנות עבור ילדיכם ונכדיכם – אולי כדאי שתנסו להשתמש במחברי עץ.
- מנקודת מבטו של הנגר המסורתי, העבודה עם מחברים מעץ מהנה ומספקת, מאפשרת פיתוח מיומנויות ומחברת אותנו אל החומר איתו אנו עובדים.
- במחברי עץ קיים גם יופי אשר ניתן להוסיף כאלמנט קישוטי או עצובי כאשר מחברי ברגים בדרך כלל מוסתרים.
חוץ מהבדלים קטנים בין המקצועה לנייר השיוף, תוצאות הגימור הסופי של העץ הינן דומות. לכן מבחינת הגימור לא לכל הנגרים מזנה באיזה מהם להשתמש. לעומת זאת דרך השימוש בהם שונה בתכלית והיא זאת שמטה את המאזניים לטובת המקצועה מבחינתינו.
היתרונות של המקצועה על נייר השיוף הן:
- מנסיונות שנעשו על ידי נגרים שונים, ניצפה הבדל קטן בגימור העץ בין השיוף להקצעה. לאחר גימור העץ למשל עם שמן פשתן, ניתן להבחין שבעץ המוקצע יש יותר קונטרסט בצבעים וה״ציור״ יותר ברור וחד. זאת משום שבעץ המוקצע הנקבוביות של העץ נשארות חשופות ולכן סופגות יותר טוב את חומר הגימור אשר מקצין את צבעי העץ. גם ניתן להסיק שהשריטות שנוצרות עקב השיוף מטשטשות את הדוגמא ואבק השיוף סותם את הנקבוביות ולכן מקשה על ספיגת הגימור.
- המקצועה משמשת לא רק לגימור העץ ולעיצובו אלא גם ליישורו והבאתו למידה הרצוייה. כאשר השיוף נעשה לרוב רק בשביל גימור ועיצוב.
- המקצועה יוצרת משטח ישר לעומת נייר השיוף שיוצר גבעות ועמקים עקב גמישותו. כאשר במשטח המיועד לשיוף קיימים אזורים קשים יותר או רכים יותר, המקצועה מסוגלת לאזן אותם ואילו נייר השיוף יותר מושפע לדוגמא: במחבר, במפגש של גדע עם אורך סיבים. כאשר משתמשים בנייר שיוף הכח המופעל בצורה סובייקטיבית יוצר משטח שאינו מדוייק או ישר בהכרח.
- בהגנה מפני מים, חיתוך להב המקצועה יוצר סוג של איטום לעומת משטח משוייף אשר ממש שותה את המים.
- בשיוף קיים יותר בלאי של חומר אשר נזרק לפח. העלויות בסופו של דבר גבוהות יותר.
- שיוף מייצר אבק אשר מזיק לבריאות.
- זמן העבודה על משטח קצר יותר בהקצעה מאשר בשיוף.
- אנו מעדיפים לעבוד עם כלים חותכים באופן כללי, על פני עבודה עם כלי שיוף משום שהכלי המשייף משאיר שריטות שאותן הנגר כל הזמן מנסה להוריד על ידי נייר עדין יותר שיוצר שריטות קטנות יותר וכן הלאה… העבודה עם כלים חותכים; חלקה יותר, מהנה ומספקת.
- ב״תלתלים״ שהמקצועה מייצרת ניתן להשתמש כ״נייר שיוף״ עדין ביותר ולהבריק בעזרתם את המשטח המוקצע, בנוסף אפשר להשתמש בהם; כמצע דליק להתחלת מדורה, כמצע לחיות, לכיסוי ערוגות ושימוש בקומפוסט ושרותי קומפוסט. על כן, תוצר הלוואי הינו בר קיימא.
היתרון של נייר שיוף על מקצועה הוא בגימור עבודות עם פורניר. הפורניר, דק ועדין ועם נייר השיוף ניתן להוריד פחות חומר. כאשר מגמרים ען נייר שיוף לא צריך להתחשב יותר מידי בכיוון הסיבים כמו במקצועה ולכן ניתן לגמר עבודות פסיפס בצורה אופטימלית.
הידעת?
המקצועה הראשונה היתה כבר בתקופת האבן והיתה עשויה מאבני צור. ואילו נייר השיוף גם קיים כבר הרבה מאוד שנים והיה עשוי בהתחלה מעור של כריש ומתרכובת של צדפות גרוסות, חול וזרעים.
העבודה בכלים ידניים מקרבת בין העין היד והלב ומחזקת את האמירה האישית, את השפה האינדיוידואלית ומהווה חיבור בין היוצר ליצירתו. ממש כשם שהכדר עובד עם חימר והאובניים, הצייר עם הצבע והמכחול ונפח עם הזכוכית והמפוח, ככה עובד הנגר עם העץ והכלים הידניים.
״אלמנט החשיפה או הגילוי הקיים בכל רגע בתהליך היצירה: השחזת הכלים, הקשבה, מגע. הקשר והאינטימיות שבעבודה עם כלים ידניים, מזין. כך לא נוצר קיבעון, קיימת תנועה מתמדת של התפתחות. הקבעון יכול להוביל אנשים מסויימים לחיפוש אחר פתרונות מכאניים זריזים אשר מפצים בעצם אפשר לומר על חוסר הרגישות שלהם עצמם. אך אם תפנה אל הכלים שלך, אל הרישומים שלך ואל העץ, תגלה הפתעות קטנות בתהליך האישי שיסבו לך הנאה רבה. זהו תהליך מרעיון בראש שמתחיל להתגבש ונוצרים מקצבים ואז יש מפגש עם העץ, עם הכלים, עם מצב הרוח שלך באותו יום… תגליות…״ ג׳יימס קרנוב – נגר, אמן מורה וסופר.
העבודה עם הכלים הידניים מאפשרת איכות גבוהה של דיוק ועיצוב שרק מגע ידי אדם יכול להגיע אליהם. שום מכונה לא תוכל להחליף זאת. לא פחות חשוב מכך, יש טעם ברכישת במיומנות של העבודה בכלים הידניים מאחר וידע זה הופך לנדיר יותר ויותר בעידן שבו מרבית רהיטי העץ מיוצרים באופן תעשייתי והמוני.
היכולות והאפשרויות הנפתחות בפנינו כאשר אנו מפתחים יכולות ידניות יוצרות צורות עבודה ועיצוב חדשות ואין ספור אפשרויות.
כאשר אנחנו מיומנים ושולטים בטכניקות רבות, כאשר היד והגוף מובילים בנוחיות את העשיה, הראש חופשי ומתפנה ליצור, לדמיין, להבחין ולהקשיב ונוצרת וירטואוזיות וחדשנות.
האהבה שלנו לעץ ולשיטות העבודה המסורתיות והחשיבות של שימור מיומנויות אלה עומדים בבסיס הרציונל של בית הספר. יחד עם זאת ישנם דברים שמכונות הנגרות יוכלו לבצע בצורה מהירה ומדוייקת יותר. לכן בבית ספרינו אנו מביאים את התלמיד ליכולת שליטה וביצוע גבוה גם במכונות הנגרות וגם בכלים הידניים על מנת שהתלמיד יבחר ויבין ברגע הנכון מהו הכלי הנכון שהוא צריך להשתמש בו ותהיה לו קשת האפשרויות הרחבה ביותר.
אנחנו משתמשים בשם נגרות מסורתית כדי להבדיל אותה מנגרות תעשייתית אשר עובדת עם פס ייצור במכונות והעץ משמש בה כחומר גלם לניצול אופטימאלי. בנגרות מסורתית העץ עומד במרכז היצירה. השיומש במושג נגרות מסורתית אינו בא להגיד שאיננו מחדשים או נעים קדימה. אלא בסך הכל מבטא מאין באנו ואת הטכניקות והידע דרכם אנחנו מלמדים ולומדים. טכניקות כפי שהן נלמדות מדור לדור באירופה, ביפן ובארצות ברית. לכן המושג מסורת משורש מסירה של ידע ונסיון. בכדי להרחיב את הקונצפט אנחנו נותים לגוון בטייטלים שונים כמו ״נגרות אמן״, ״אומנויות העץ״, ״נגרות רהיטים״.
באנגלית זה נקרא ״Fine Woodworking"
המושג ״Fine Woodworking" מכוון לנגרות שהיא אומנות היצירה של רהיטים מעץ, אשר הינם אסטטיים ויפים למראה או בעלי ערך עבור היוצר שלהם. בעץ לדעת אנחנו מכוונים את הלימודים שלנו בעיקר לנגרות מסוג זה. בעברית אולי אפשר לקרוא לה ״נגרות רהיטי אמן״. נגרות שמלמדת לעבוד עם עץ כמו שכדר עובד עם חימר או נפח עם ברזל. בכסוד, מיומנות והיכרות אינטימית עם החומר. עם דגש על עבודה בכלים ידניים, גימורים טבעיים ומחברי עץ (ללא ברגים או מסמרים). שיטת הלמידה הזאת מסתמכת על ידע מהעבר, על כלים וטכניקות שעמדו את מבחן השנים והביאו את קהילת הנגרים המקצועיים לאיכויות הנישגבות ביותר. מכאן שוב השם ״נגרות מסורתית״.
חשוב להדגיש שבנגרות מסורתית הדרך עצמה לא פחות חשובה מהתוצר הסופי, כלמור: ההקשבה לחומר, לכלים, להשחזתם, לתנועות שהנגר עושה, לבחירות עיצוביות, להכל יש חשיבות ומשמעות. דבר היוצר לא רק גאווה מתוצר מוגמר יפה ונהדר אלא גם הנאה רבה וסיפוק בעבודה ובסביבת העבודה.
עץ מלא הוא חומר הגלם המקורי. הוא חזק, גמיש, יש לו מרקם יחודי, ריחות, ציורים, דוגמאות וצבעים והוא מאפשר לנו כל כך הרבה יצירתיות וחופש. לרבים מאיתנו תכונות העץ המיוחדות האלה הן הסיבה העיקרית לרצון להיות נגר.
ג׳יימס קרנוב משתף בסיפרו את ההבדל בין שתי הדרכים להסתכל על עבודה עם העץ,
״תמיד קצת קשה לי להתחיל לדבר על עץ משום שזה עניין של הסתכלות עליו בדרך אחת מתוך שתיים. דרך אחת היא בהכללה. פשוט כחומר שאיתו אנחנו מכינים דברים – וזה בשבילי, רחב מידי, שיטחי ולא אישי. אך ישנם אנשים שבשבילם עץ והעבודה עם העץ אינם פשוט מיקצוע אלא משהוא אינטימי מאוד: מערכת היחסים של האדם עם החומר, ואיך הוא מקיים אותה. אני מתכוון איך הוא מקיים אותה באופן האינטימי והפרטני ביותר; מערכת היחסים בין העץ לכלים בהם הוא משתמש, בין הרגשות שלו, האינטואיציה והחלומות. כאשר אני חושב על עץ בדרך הזאת, הוא בשבילי חי.״
נגרות זאת אומנות שימושית (קראפט). על ידי היכרות ושליטה בחומר ניתן להפוך אותה לאומנות. היא נוצרת מהחומר הגולמי היחודי שהיא.
יתרונות העץ הגולמי:
- בעץ מלא הסיבים יוצרים חוזק מיבני, כאשר יודעים לקרוא את כיווני הסיבים ניתן לבחור בתוך גזע העץ את החלקים המתאימים ביותר עבור התפקודים הרצויים ובכך ליצור רהיט שהוא גם חזק, גם גמיש וגם יפה. זהו שילוב מנצח 🙂
- ניתן לעבד אותו בכל המיימדים. זאת אומרת, כל הצדים שלו ניתנים לעיבוד ועיצוב כך שלא נוצר מצב שצריך להסתיר או לכסות. אין צורך בפשרות.
- ניתן לרכוש או לעבד כמעט לכל עובי רצוי, מעובי בול העץ עד דף דק של פורניר.
- עץ מלא מקבל חומרי גימור שונים בצורה טובה אשר חודרים ומבליטים את המרקם והיופי הטמונים בו.
- ניתן למחזר אותו שוב ושוב. הוא אינו מתקלקל עם השנים. שומר על איכותו.
- מושקעת בו פחות אנרגיה ליצורו ולכן פחות מזהם. להיפך, כאשר נעשה בצורה מבוקרת ואחראית, יצור בעץ תורם לאיכות הסביבה 🙂
- חומר טבעי וזמין אשר ניתן לעבד אותו בכל שלב בו הוא נמצא.
- נעים למגע, למבט ולריח.
- העץ נחשב כמוליך חום גרוע ולכן מבודד חום וקור ברמות גבוהות מאוד יחסית לביטון ומתכת.
- לכל סוג עץ התכונות והיופי האופייני והייחודי לו, קיים מגוון עצום של צבעים ודוגמאות וכל זה נותן לעיצוב הרהיט את האופי והיופי שלו.
- לכל חתך בעץ יש אופי ויופי שונים אך ידועים וצפויים וניתן ליצור איתם. זאת אומרת להשתמש בהם לעיצוב הרהיט.